Vem eller vilka är vårens stora inspirationskälla? Det kan faktiskt bli en grupp som hade sin storhetstid strax innan Britney Spears slog igenom.

90-talets definierades av ett antal artister, som alla bröt ny mark på olika sätt. Det började med Nirvana, och fortsatte med Wu-Tang Clan, Backstreet Boys, Britney Spears och Eminem. Någonstans mellan Boysen och Britney kan man placera in ytterligare en grupp, som sattes ihop av managern Simon Fuller 1994. De fick sitt stora genombrott 1996, och blev framför allt populära bland tjejer i mellanstadieåldern. Om du inte vet vilka vi menar, kolla på videon här nedanför.

Vilken grupp?

Vi pratar naturligtvis om Spice Girls, en grupp som troligen haft större betydelse för både musik och mode än t.ex. Backstreet Boys. Det är svårt att tänka sig att Rebecca & Fiona skulle låta och klä sig som de gör om det inte vore för Posh Spice, Baby Spice, Scary Spice, Sporty Spice och Ginger Spice. Men det är inte bara den feministiska DJ-duon som har inspirerats av kvintetten. Denna vår kan vi räkna med att se Spice Girls-inspiration i alla möjliga sammanhang. Och det har redan börjat.

Adidas har gjort en reklamkampanj där bl.a. svenska Arvida Byström är med, och den andas extremt mycket Spice Girls, även om samtliga modeller är klädda i Adidas, och även om de bara är fyra. Här finns en bild.

Musikalen om Spice Girls, Viva Forever, floppade dock när den sattes upp i Londons West End i slutet av 2012. Kanske var tiden inte mogen för den då. Troligen skulle det gå bättre nu, om man gjorde ett nytt försök.

Många skulle säga att om du inspireras av den här stilen så beror det på att du är för ung för att ha gillat dem när de var stora. Vi dömer dock ingen. Om du tycker att det är en schysst stil, så kör.